In collegesituaties is de antwoordverplichting die geldt na interactieve vragen verdund over alle aanwezige individuen. Dan komt er vaak weinig respons: ‘laat iemand anders het maar zeggen’..
Maar nu loopt dat anders. Door de toevoeging dat ‘wie het echt weet z’n mond moet houden’ heeft de docent expliciet aangegeven dat het niet gaat om het correcte antwoord. Gewoon brainstormen, hardop denken is kennelijk de bedoeling.
En dat gebeurt ook metéén: “er zitten pitjes in ..”
Er komen nog veel meer reacties:
Je ziet de studenten links in beeld met elkaar overleggen, gebaren, naar het bord wijzen. Er klinkt allerlei gemompel en vooral vóórin de zaal zijn er veel reacties. De docent blijft kijken en uitnodigen maar reageert daar maar heel selectief op: hij laat de studenten komen ..
Hij geeft wel nadrukkelijk iemand achter in de zaal ‘de beurt’ gevolgd door feedback op goede elementen in wat er gezegd wordt: ‘ja, dat is een zinnige manier van denken; als er symmetrie is loopt die via de vertikale as.’
Maar de antwoordplaats blijft nog open: dit is niet het héle verhaal ..
Laagdrempelig: geen foute antwoorden
“Er zitten pitjes in” is in stricte zin niet een ‘antwoord’ op de voorliggende vraag. Het geeft informatie over denkprocessen – en dat is kennelijk precies de bedoeling.
Het risico op een ‘fout’ antwoord is er eigenlijk niet (zie ook ‘Face’).
Terug