Toon dit filmpje in een eigen scherm.
Als zelfs docenten die al jaren in het vak zitten, van mening zijn dat het een jaar of drie duurt voordat een bepaalde nieuw ontworpen cursus lekker loopt, moeten we misschien maar accepteren dat het er gewoon bij hoort: niet alles wat je in je hoofd bedenkt, werkt ook echt optimaal in de collegezaal. Het blijft toch een kwestie van uitproberen en zonodig bijstellen.
Bij grote hoorcolleges is dat natuurlijk moeilijker dan bij een werkgroep. Vaak zul je tot volgend jaar moeten wachten om bepaalde veranderingen/ verbeteringen door te voeren. Bij werkgroepen kun je meestal nog tijdens de collegereeks zaken bijstellen. Het blijft hoe dan ook belangrijk flexibel te zijn en te zorgen dat je goede en eerlijke feedback krijgt van je studenten.
Student evaluaties
Meestal worden modules na afloop centraal geevalueerd via electronisch onder de studenten verspreide formulieren. De respons is bij deze evaluaties nogal eens tegenvallend. Bovendien gaat het hierbij natuurlijk om standaardvragen. Misschien heb je zelf behoefte aan andere feedback of gewoon aan meer informatie van de kant van de deelnemers.
Niets weerhoud je er van je eigen evaluatie te organiseren. Deel de laatste bijeenkomst (of eerder, bijv. na de eerste drie colleges, als je behoefte hebt aan feedback tussentijds) post-itblaadjes uit (bij een werkcollege) en vraag studenten daar hun opmerkingen en suggesties te schrijven. Of nodig studenten expliciet uit hun mening te geven op Blackboard. Of ga in de pauze eens bij een groepje studenten zitten en vraag wat ze er tot nu toe van vinden.