Eén van de dingen die voor beginnende (en voor veel ervaren) docenten moeilijk zijn bij het voorbereiden en uitvoeren van colleges is het inschatten van het niveau van de studenten. Vaak word je daarbij tegenwoordig ook nog geconfronteerd met studenten met een heel verschillende achtergrond en voorkennis. En je hebt soms ook de neiging om heel veel te willen vertellen (soms zelfs alles wat je van een bepaald onderwerp weet) omdat je de studenten van je deskundigheid wilt overtuigen.
Deze docent schetst een treffend beeld van de dilemma’s waar je tegen aan loopt: je probeert een balans te vinden tussen gemakkelijk en moeilijk en wel op zo’n manier dat “de klachten zich gelijkelijk verdelen”. Daarvoor moet je een college een aantal keer doen en goed kijken en luisteren naar de feedback van je studenten. En misschien soms opeens even een heel directe vraag stellen om daarmee eventueel “de illusie van begrip” door te prikken. Het streven is dat iedereen het kan volgen maar het moet een beetje “wringen” – ook bij de docent om het uitdagend te maken.
Toon dit filmpje in een eigen scherm.