In bijna alle hoorcolleges wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van PowerPoint. In werkcolleges is dat veel minder het geval. Het gebruik van PowerPoint heeft duidelijke voordelen. De afzonderlijke slides zijn ankerpunten die de docent zelf en de studenten houvast geven bij de opbouw van een betoog. Ze kunnen ook van tevoren of na afloop van het college aan de studenten beschikbaar worden gesteld, bijv. via Blackboard.
Zo kunnen studenten zich voorbereiden op een bepaald college en/of de slides gebruiken bij hun tentamenvoorbereiding. Beeldmateriaal om de stof te verduidelijken of te verlevendigen (foto’s, illustraties, video) is op die manier voor iedereen beschikbaar en kan ook later opnieuw worden bekeken.
Er zijn ook nadelen verbonden aan het gebruik van PowerPoint. Als studenten de beschikking hebben over de presentatie, hebben ze meestal het idee dat het niet de moeite loont om aantekeningen te maken en dit zou het begrijpen van de stof en het leren wel eens in de weg kunnen zitten.
Ook voor de docent kunnen er nadelen kleven aan het gebruik van een PowerPoint presentatie: je zult er extra alert op moeten zijn dat het natuurlijke tempo van het samen met de studenten opbouwen van een betoog in stand blijft . En het wordt moeilijker om (ogenschijnlijk?) te improviseren, wat ten kost kan gaan van spontaniteit en de interactie met de zaal. Misschien zijn er ook wel heel goede redenen om een krijtje en het bord te (blijven) gebruiken …..