Model Didactische Analyse
Als je een module gaat voorbereiden, zul je jezelf een aantal vragen stellen. Wie zijn de studenten aan wie je les gaat geven? Wat weten/kunnen ze (niet)? Wat moeten ze aan het eind van de cursus weten/kunnen? Hoe wordt dat getest? e.d. Deze vragen geven richting bij het voorbereiden van je colleges: welke stof? wat eerst? hoe maak ik het interessant?
Een handig hulpmiddel bij allerlei aspecten van je planning is het Model Didaktische Analyse
Het moment komt waarop je het rooster krijgt voor het volgende semester en het definitief duidelijk wordt welke modules je gaat verzorgen. Sommige zul je al eerder hebben geven, maar er kunnen ook nieuwe cursussen bij zitten. Bij een bestaande module kun je te rade gaan bij de collega(s) die er in eerdere semesters verantwoordelijk voor waren. In ieder geval zul je veel tijd kwijt zijn aan de voorbereiding van een voor jou nieuwe cursus.
Voor het begin van het semester plan je dus het programma voor de module en bedenk je (min of meer) wat je in de afzonderlijke colleges aan de orde wilt laten komen (Voorbereiding cursus). Maar zelfs als je tevoren precies weet wat je in een bepaald college gaat doen, zul je je voor het begin van de bijeenkomst op de uitvoering moeten voorbereiden (Voorbereiding college).
Je houdt bij je voorbereiding ook rekening met een aantal praktische factoren: hoeveel studenten zitten er in de groep; zijn het 1ejaars of MA-studenten; wat zijn de mogelijkheden van de zaal (grootte, collegebanken of losse tafels en stoelen, ICT, etc.? (zie: Organisatie & ICT) En – ook belangrijk: geef je op deze dag alleen dit college of moet je er nòg vier geven (zie: Topsport).