Afhankelijk van het onderwijsdoel (kennis, praktijkvaardigheden, inzicht, nascholing ..) en de doelgroep (één student; kleine/grote groepen; ..) zijn er natuurlijk nog legio andere onderwijsvormen: practica, scriptiebegeleiding, museumbezoek of ander veldwerk, het uitnodigen van gastsprekers (interview BvH), het organiseren van een panel, e.d.
De ecologie van het leren ..
Andere locaties, andere randvoorwaarden stellen altijd ook weer andere eisen aan het inrichten van onderwijssituaties. Daarbij speelt steeds het dóórrekenen van variabelen en effecten in de situatie een rol: de ecologie van het leren.
In dit stadium kunnen wij op al die verschillende mogelijkheden niet ingaan. We maken een uitzondering voor wat toevallig op ons pad kwam: het efficient op de rails zetten en collectief begeleiden van de eerste fase van de BA scriptie bij Geschiedenis; het organiseren van een paneldiscussie bij Filosofie en Sociologie/Antropologie; de Studio Classrooms die gebruikt worden op het Amstelinstituut; en – in de tweede lijn maar wel degelijk van belang voor goed onderwijs – overleg tussen collega docenten over de aansluiting Hoorcollege/Werkcollege bij Mediastudies.
Studio Classroom
Promotievideo Amstelinstituut
Op het Amstelinstituut wordt gewerkt met geïntegreerde vormen van onderwijs …