College geven is een verbale bezigheid. De stem en het stemgebruik van de docent zijn dus factoren van belang: de inhoud van het college kan nog zo interessant zijn, als de docent die inhoud niet goed ‘brengt’, zal deze niet bij de studenten overkomen.
Het loont daarom de moeite aandacht te besteden aan je stem. Je kunt bijvoorbeeld eens een audio of video opname van één van je colleges maken en jezelf kritisch beluisteren. Let daarbij op de volgende aspecten:
– volume (niet te zacht, maar ook zeker niet te hard)
– spreektempo (niet te snel/langzaam; variatie)
– intonatiepatroon (niet monotoon; niet één vast, stereotiep patroon)
– hoogte (speciaal voor vrouwen: niet te hoog)
– articulatie (goed verstaanbaar; geen ‘telescoping’: inslikken van lettergrepen)
Besteed vlak voor of tijdens een college eens aandacht aan je ademhaling: adem vanuit je buik en niet vanuit je borst.
En als blijkt dat je stemgebruik niet je sterkste kant is, kun je dit zwakke punt misschien compenseren met je mimiek en gebaren of eens een bezoek brengen aan een logopedist. Dit moet je sowieso doen als je na een college last hebt van heesheid of iets dergelijks.
Stem in de ruimte