De ideale situatie zou natuurlijk zijn dat alle studenten intrinsiek gemotiveerd zouden zijn voor hun studie en voor de module die ze bij je volgen, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval. Hoe zorg je ervoor dat studenten dan toch actief meedoen aan de cursus die je geeft, niet alleen in de colleges, maar ook tijdig thuis of in de bibliotheek aan de slag gaan met lezen en leren zodat ze kunnen slagen voor het tentamen?
Deze vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. Studenten hebben het druk, het lijkt soms alsof ze baantjes en sociale contacten belangrijker vinden dan hun studie (zeker in de BA fase) en op die manier schiet het bijhouden van de stof er wel eens bij in. Het gevolg kan zijn dat jij keihard aan het werk bent en zij achterover leunen.
In deze rubriek delen we een aantal ‘good practices’ die dit probleem proberen op te lossen.
Bij een eerste jaars cursus Psychologie hebben ze een oplossing bedacht die uitdagend is voor de studenten.
Wiki
Pschychologie
Methoden van Onderzoek
Hoorcollege
Naast het hoorcollege nemen studenten ook deel aan …
Bij Rechten, ook zo’n studierichting met veel studenten, heeft men een oplossing bedacht voor het probleem van de onvoorbereide, maar veel nakijktijd vergende, tentamens van sommige studenten.
Zie ook: Hoe stimuleer je excellentie in het hoger onderwijs?