Wat doe je met laatkomers?
Laatkomers zijn lastig. Er zijn heel veel strategieen om daarmee om te gaan. Één optie is ze te negeren, maar je kunt ook iets zeggen, iets doen, van te voren bedenken wat je gaat doen en dat aan de studenten zeggen. Of niets zeggen en per situatie reageren. Hieronder een paar opties en wat docenten hier over zeggen.
Repertoire strategieën tot nu toe geobserveerd:
– Eén zeer ervaren docent maakt er bij de allereerste laatkomer een show van. Hij onderbreekt zijn college, verlaat samen met de laatkomer de collegezaal, en laat zien hoe die geacht wordt via de achteringang van de zaal, héél stilletjes, en zonder iemand te storen, op de eerste beschikbare plaats te gaan zitten. Daarna vervolgt hij het college.
– Bij recidive kan een grap/sarcasme soms werken: “ik ben maar vast begonnen – ik hoop dat je dat niet erg vindt.”
– Een vriendelijk maar nadrukkelijk: “welkom” (+ pauze) midden in het betoog kan soms ook wel effect hebben ..
– Eén lerares in een kleine werkgroep introduceerde meteen een regel: “je komt er alléén in als je een capuccino voor me meeneemt ..”
Op al deze strategieën zijn variaties te bedenken .. Soms is er echt sprake van overmacht (treinen e.d.). Je wil niet dat studenten maar wegblijven uit angst dat ze voor schut gezet worden.
Bij Presentielijst (onder BEGINNEN, RITUELE BEGIN) zie je hoe de docent in een laatste college van een werkgroep heel verschillend reageert op mensen die normaal nooit te laat komen – en studenten die dat kennelijk geregeld doen.