Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen gewoon te beginnen, ook al is het nog rumoerig in de zaal. En hopen dat het stil wordt als de studenten horen dat je het woord hebt genomen. Er zitten risico’s aan deze strategie: wat te doen als het niet stil wordt?
In ieder geval moet je je bewust zijn dat de informatie die je nu geeft niet iedereen bereikt. Als het belangrijke informatie betreft moet die later in het college nog een keer terugkomen. Dat gaat soms bijna vanzelf omdat er in een standaard college vrij veel herhaling zit ingebouwd (zie ook Structuur).
Hier gebruikt de docent de redundantie in zijn ‘mededelingen vooraf’ om te beginnen. De meeste studenten weten het al en het staat ook nog op het bord. Het is niet zo erg als er studenten zijn die nog niet opletten: het echte werk is nog niet begonnen; ze missen niks.
Vliegende start . .
Wat zouden voor- en nadelen kunnen zijn van deze manier om een college te beginnen?
Er kunnen (persoonlijke, praktische) redenen zijn dat je persé niet wil beginnen als nog niet iedereen luistert. Dat is natuurlijk legitiem
(zie ook Culturele verschillen).