Als je een college voorbereidt, houd je je bezig met wat je gaat zeggen of vragen en de manier waarop je de verbale interactie met je studenten wilt vormgeven. Waarschijnlijk denk je van te voren minder vaak na over zaken als hoe je staat of zit, (oog)contact maakt met de studenten, over je Stemgebruik (intonatie, toon, luidheid, e.d.), je Lichaamstaal (houding, mimiek, gebaren), of je Positie en beweging in het lokaal.
Toch zijn deze aspecten van non-verbaal gedrag van groot belang voor wat er overkomt bij de studenten. Een deskundige op het gebied van spreken voor groepen zegt er dit over:
Het is dus de moeite waard na te denken over de afstand tussen jou en de studenten, of je staat of zit tijdens het college, of je oogcontact maakt e.d. Je kunt ook een vertrouwd iemand (of je studenten in een evaluatie) eens vragen wat je houding en gezichtsuitdrukking uitstralen, of je misschien stereotype gebaren hebt die studenten afleiden van wat je zegt tijdens het college, hoe je stemgebruik is (ben je altijd goed te verstaan, spreek je niet monotoon, bijv.?).
Wat er gebeurt als je jezelf forceert en op willekeurige ogenblikken probeert expressiever te zijn (lachen, gesticuleren, e.d.) is te zien in dit You Tube filmpje van de Britse minister-president Gordon Brown.
Er moet congruentie zijn tussen verbale boodschap en nonverbaal gedrag.
Nonverbaal gedrag aan- of afleren
Lichaamstaal is zo verbonden met je hele wezen dat het maar langzaam verandert. Begin met één aandachtspunt, bijv. pauzeren + opkijken bij het afsluiten van een episode.
Video opnames van een college dat je hebt gegeven zijn trouwens buitengewoon geschikt om je eigen non-verbale gedrag eens goed te bekijken en in kaart te brengen. Dat is de eerste keer weliswaar een confronterende ervaring, maar wel een bijzonder leerzame …