Weten wat studenten moeilijk vinden, niet begrijpen e.d. is natuurlijk essentieel voor goed onderwijs. Hoe kom je daar achter? Je kunt niet in de hoofden van mensen kijken. En veel studenten vinden het moeilijk publiekelijk, in de groep een vraag te stellen of een probleem te melden. Dat betekent dus dat het belangrijk is non-verbale signalen die studenten uitzenden, op te vangen. Een deskundige op het gebied van non-verbale communicatie gebruikt een balspel metafoor om dit proces te beschrijven:
Ballen vangen
Deskundige non-verbale communicatie
Interview
In het onderwijs is het belangrijk ….
De docenten die wij filmden gaven opvallend veel gelegenheid aan studenten om apart, buiten het college om, even iets te vragen: vooraf, in de pauze, na afloop.
Soms leveren pauzegesprekjes belangrijke vragen op die je ook plenair aan de orde wil stellen:
Vragen uit de pauze
College Psychologie
Methoden van Onderzoek
Hoorcollege
Vooral eerste jaars hebben …
“Zijn er nog vragen?” (bij overgangen), de klassieke manier om feedback te vragen werkt soms wél ..
Zijn er nog vragen?
Rechten
Aansprakelijkheidsrecht
Hoorcollege
Na de mededelingen stelt de docent …
Via team overleg met (andere) werkgroepdocenten kom je ook veel te weten:
Indirecte feedback
Docent Sociologie
Interview
Bij een combinatie van hoor-en werkcolleges …
De moderne technologie opent natuurlijk nog meer perspectieven:
Mailtjes
Docent Sociologie
Interview
Moderne media bieden heel veel …