Wat bezielt een docent om aan het begin van een college zijn excuses aan de studenten te maken omdat hij dit eigenlijk geen goed college vindt? Wil hij dat ze en masse opstappen omdat ze in dat geval hun tijd beter kunnen besteden? Is het een truc?
Geenszins.
Het (deels) doorbreken van de rol van expert kan een bevrijdend en gunstig effect hebben – emotionele winst en leerwinst opleveren. Studenten durven eerder te komen met wat ze niet begrijpen: het is geen schande als je dit moeilijk vindt, je bent in goed gezelschap. De rollen worden meer gelijkwaardig: we proberen er samen uit te komen.
Uiteraard kun je zoiets alleen doen als je al het vertrouwen van de studenten hebt. Dus niet in een eerste college. En: het werkt alleen als het gemeend is..
Geloofwaardigheid
Je hoeft als docent niet alles te weten, te kunnen, goed te doen.
Af en toe je twijfels met studenten delen, ze een kijkje achter de schermen bieden kan – mits gedoseerd – geen kwaad: hoeft je geloofwaardigheid niet aan te tasten.