Aan het begin van een college kondigt de docent meestal aan wat er op de Agenda staat. En bij ieder nieuw onderdeel worden de hoofdzaken van het voorafgaande nog even herhaald of samengevat (‘zoals we gezien hebben ..’; ‘het gaat er dus om dat..’) alvorens op het volgende onderwerp over te gaan.
Dat inbouwen van redundantie is nodig omdat er minder feedback mogelijkheden zijn. In een groot hoorcollege steken studenten die het spoor bijster zijn niet zo gauw hun vinger op: “Ik kan het niet meer volgen, professor. Wilt u dat nog even herhalen?”
Waarom herhalen?
1. [het inbouwen van redundantie] Bij interacties met veel mensen is er meer ruis in het communicatiekanaal
2. [leren] Voor je iets echt weet of begrijpt moet je het vaak meerdere malen horen of doen.
Er is niks tegen na een vraag of een interruptie expliciet, hardop de vraag ‘Waar waren we ook weer gebleven?’ te stellen en dan letterlijk de laatst gesproken woorden of frasen voor de interruptie begon te herhalen. Zo neem je studenten mee: het is duidelijk waar je precies de draad weer oppakt.
Vragen uit de zaal herhalen
Als een student iets vraagt is dat vaak voor de anderen niet te verstaan. Door de vraag te herhalen voorkom je dat er een onderonsje ontstaat en de anderen afhaken (zie ook Interactie)
Zelfs ervaren docenten vergeten dat vaak. Zij geven meteen een antwoord dat het merendeel van de zaal niet kan ‘plaatsen’ ..