Een kritische blik op het vakgebied
Terwijl zij uitlegt wie Radbruch is (“bij Hugo de Groot denkt iedereen tenminste nog aan die boekenkist ..”) en wat de context is van de vijf minuten tekst die zij nu gaat voorlezen, voegt deze docente terloops, half schertsend, een tussenzinnetje in: “tenslotte ben ik hier ook om u op te voeden – niet?”.
Zij acht het kennelijk haar taak de studenten – zeker deze al wat oudere MA cursisten die al midden in de maatschappij staan – ook te laten nadenken over de achtergronden van het vakgebied en een kritische blik te ontwikkelen op uitgangspunten die als vanzelfsprekend worden aangenomen ..
Wij vroegen de studenten achteraf om een reactie op dit college. Juist deze laatste episode had op een aantal van hen een grote indruk gemaakt, zij noemden het spontaan (‘dat duitse gedicht’ zegt één van hen weliswaar – besef dat niet alles duidelijk over komt ..).
Maar er wordt ook een parallel getrokken met de huidige maatschappij, met name de kredietcrisis. Een van de cursisten zegt lachend dat we misschien ooit de ‘5 minuten’ van bankiers en fiscalisten tegemoet kunnen zien. Aanwijsbaar zijn zij aan het denken gezet over de noodzaak kritisch na te denken over de uitgangspunten van het vakgebied..