De kracht van werkcolleges
De kracht van werkcolleges ligt in de kleinschaligheid en het directe contact tussen docent en studenten en tussen studenten onderling. De lijntjes zijn kort: als het goed is krijgt de docent voortdurend informatie over wat studenten denken, vinden of (niet) snappen. Hij of zij kan daar ook onmiddellijk op inspelen: een begrip dat bekend verondersteld werd maar kennelijk nog niet helder was nog even uitleggen; een uitstapje maken, een vraag doorspelen, de studenten ter plekke nog een voorbeeld laten bedenken enzovoorts. Dat betekent dat er een groter beroep gedaan wordt op het improvisatievermogen van de docent. Voortdurend moet je pijlsnel beslissingen nemen: hier ga ik meteen op in; dit kan beter even (1-op-1) in de pauze; dit negeer ik even, eerst mijn verhaal afmaken e.d. En, meer in ‘t algemeen: hoe ga je om met studenten die nooit iets zeggen, niks uitvoeren of juist het hoogste woord hebben?
Ook op situaties waarin je moet improviseren kun je anticiperen. Sommige situaties komen immers vaker voor. De video fragmenten bieden aanknopingspunten om na te denken over je eigen onderwijssituatie ..
Interactie met velen
‘Symmetrie en patroonvorming in de natuur’; 1e jaars cursus, 2e college, ca. 70 studenten
Hoe lukt het deze docent om veel studenten tegelijkertijd actief in de interactie te betrekken?
Respons uitnodigen: verbanden leggen
Inleiding Griekse en Latijnse Taalkunde
Hoe stimuleer je dat studenten systematisch na gaan denken en verbanden leggen tussen algemene regels en specifieke verschijnselen?
Reageren op fout antwoord
Taalverwerving Italiaans
Werkcollege
Iedereen vindt het vervelend een fout antwoord te geven. Hoe ga je daarmee om als docent?
(bijv.: onder welke condities zou het antwoord goed zijn?)
Persoonlijk contact; De presentielijst
Werkcollege Geschiedenis van de Nederlandse taal:externe en interne taalgeschiedenis
Ken je iedereen op het laatste college? Mag je de ene laatkomer anders behandelen dan de andere?
Zie ook: Eerste vraag student